Skip to main content

De afgelopen maanden zijn verdiepende gesprekken gevoerd met 25 bedrijven en instellingen op Marslanden. Zij ontmoeten elkaar tijdens één van de zes georganiseerde ‘buren-op-dezelfde-lus’ bijeenkomsten.

Het resultaat is:

  • Bij twee ‘buren op dezelfde lus’ gesprekken gaven ondernemers aan meerwaarde te zien in een toekomstige groepstransportovereenkomst (GTO) met Enexis.

Daarnaast zijn tijdens de lusgesprekken de potentiële kansen om samen te werken aan een duurzamer Marslanden nader besproken. Denk hierbij aan:

  • Datacenter levering (gratis) warmte;
  • Sekdoornse Plas levering van koude-energie;
  • Sekdoornse Plas nieuw zonneveld met rechtstreekse aansluiting ondernemers;
  • Beschikbaar stellen private laadplekken vrachtwagens aan selectie ondernemers (semi openbaar).

Deze gesprekken zijn georganiseerd en gevoerd door de projectgroep Sprint. Deze projectgroep heeft als doel te onderzoeken welke oplossingen kansrijk zijn voor ondernemers en bedrijventerrein Marslanden op het gebied van netcongestie, laadinfra en koude/warmtenet.

Net-topologie op Marslanden

Wat hieraan vooraf ging, is dat in totaal 38 ondernemers met een klantstation-aansluiting op Marslanden het verzoek tot machtiging ontvingen om daarmee aan te geven dat zij openstaan om verbruiksprofielen in de toekomst te delen na een definitieve goedkeuring. Doordat 17 ondernemers met een klantstation hun machtiging afgaven, ontving EKCM van Enexis informatie over deze grootverbruikers (met aansluitingen tussen 630-1750 KVA). Op deze manier weten we nu welke ondernemers op dezelfde ‘lus’ zitten. EKCM heeft dit vervolgens gevisualiseerd en gepresenteerd.

Aanleiding voor het in kaart brengen van het elektriciteitsnet is onder andere de (potentiële) signalen rond met netcongestie (‘het volle stroomnet’). Weten op welke lus een bedrijf zit biedt kansen op samenwerking, zoals bijvoorbeeld een gezamenlijke transportovereenkomst met Enexis. Alleen dan moet je dan wel weten met welke bedrijven je op dezelfde lus zit. Om vervolgens met elkaar in gesprek te gaan. Deze gesprekken hebben de afgelopen maanden plaatsgevonden op Marslanden.

Samengevat zijn op Marslanden drie transportverdeelstations (Mimosastraat/Nipkowstraat/Weteringkade) relevant. Hieronder hangen 11 relevante ‘lussen’ (velden) waar ondernemers op Marslanden met een klantstation aan verbonden zijn. Hieronder een schematische weergave van de net-topologie op Marslanden (status 3 mei 2025).

Highlights per lus

Per lus hebben gesprekken plaatsgevonden met die ondernemers & de buren om de kansen en uitdagingen te herkennen met elkaar. Samengevat is het volgende resultaat per lus opgehaald:

  • Rood (o.a. AKROH & Enexis – Facility Management & Vastgoed)
    Zien meerwaarde in een toekomstige groepstransportovereenkomst (GTO). Regelmatig worden brieven ontvangen, dat de piekbelasting is bereikt.
  • Groen (o.a. Vogellanden)
    Lus wordt ook gebruikt voor de aangrenzende woonwijk. Bekend is nu wie op deze lus zitten. Nog geen aanleiding om nader met elkaar in gesprek te gaan.
  • Geel (o.a. Tuinland, P.I., McDonalds, Satink, Lenferink)
    Fijn om de buren te leren kennen en om te spreken over dit nieuwe onderwerp voor sommige ondernemers. Interesse in het willen delen van data aan elkaar via het meerjarenduurzamingsplan en meer willen weten hoe (in gezamenlijkheid) energieverbruik bespaard kan worden. Potentie zon op dak is ook een thema voor de ondernemers in deze lus.
  • Licht blauw (o.a. Equinix, Hanzestrohm, UTS Hersevoort, Equans)
    Bedrijven op deze lus met een klantstation hebben momenteel geen netcongestie issues. Teruglevering op piekmomenten is niet altijd mogelijk en in de toekomst meer behoefte aan (eigen) oplaadpunten. Datacenter ziet kansen in levering (gratis) warmte, vooralsnog is hier geen interesse in getoond door nabij gelegen ondernemers.
  • Oranje (Cornelissen)
    Op deze lus is 1 klantstation en was geen aanleiding om een lusgesprek te voeren.
  • Paars (o.a. B+K Alusystemen)
    Ondernemers met een klantstation op deze lus, zagen geen aanleiding om elkaar te willen spreken over dit onderwerp
  • Goud/groen (o.a. Breman Utiliteit Zwolle, Coster Benelux & Scandinavia, Dasko koel & diepvriestransporten, Loohuis, Mocca d’Or, Gemeente Zwolle)
    Bedrijven op deze lus met een klantstation hebben momenteel geen netcongestie issues. Een ondernemers wil, als hier behoefte aan is, private laadplekken vrachtwagens aan selectie ondernemers (semi openbaar) beschikbaar stellen.
  • Bruin (o.a. Veiligheidsregio, Baustoff+Metall, Broekhuis Autobedrijven, RKR Recycling)
    Twee organisaties zien meerwaarde in een toekomstige groepstransportovereenkomst (GTO) anders kan één organisatie duurzame ambitie om van het gas af te gaan, mogelijk niet waarmaken.
  • Petrol (Albert Heijn)
    Aan deze lus is sinds kort 1 actief klantstation gekoppeld. Interesse is er in een potentieel nieuw zonneveld vanuit de Sekdoornse Plas met rechtstreekse aansluiting. Alleen is het niet realistisch om aan te nemen dat dit korte termijn zal worden opgepakt.
  • Rood/oranje (Roelofsgroep/ VOF Sekdoorn)
    Sekdoornse Plas ziet potentie in het levering van koude-energie. Vooralsnog is er beperkte vraag naar waardoor de business case vooralsnog onvoldoende realistisch is. Een potentieel nieuw zonneveld vanuit de Sekdoornse Plas met rechtstreekse aansluiting voor ondernemers, wordt ook als kans herkend. Dit vraagt wel dat grote afnemers hier gebruik van willen maken.

Bij ieder lusgesprek is ook gesproken over de toekomstige ontwikkelingen die de ondernemers voor zichzelf herkennen met effecten voor hun eigen (toekomstige) elektra en gasverbruik. Elkaar (beter) leren kennen en kennis krijgen van dit complexe thema, was de basis in ieder lusgesprek.

De aankomende weken gaat de projectgroep Sprint verder om te proberen alle ondernemers met een klantstation te bereiken. Op maandag 15 september geeft EKCM een terugkoppeling aan alle geïnteresseerd ondernemers op Marslanden over de resultaten. De uitnodiging volgt nog.